Diumenge, 20 d'octubre de 2019

Balanç de l’any 2011

 

Edifici CON d'Horta / Silvia Colmenero

Balanç de l’any 2011

Ha passat el 2011 i sembla que ràpidament oblidem les coses bones i ens posem en situació pel fet que, finalment, ens cau a sobre la temuda i maleïda crisi.

Marc Barberà / 26.03.12 - 16:08h

L’any passat alguns la vàrem veure de molt a prop i la vàrem anar trampejant i pensàvem, potser, que en aquesta gran casa no entraria mai. Tantes vegades hem sentit parlar del llop en boca del Pere, que quan ha arribat se’ns ha menjat part del nostre estil de vida! I ara toca encarar el futur… que no és poc, ni és menys desafiant, ans al contrari, ara més que mai cal ser imaginatius i resolutius. Tenim al davant uns anys amb menys recursos (a banda dels propis) i, per tant, ens haurem de reinventar alguns processos, igual que haurem de pensar a simplificar-ne i abaratir-ne d’altres que potser no seran tan prioritaris.

Però això del futur ja ho anirem veient quan arribi. L’important és estar preparat per encarar-lo, ja que segur que tots junts ens en sortirem. Ara toca revisar què tal ens n’hem sortit, de l’any que acabem de tancar:

— Si fem cas dels indicadors de seguiment que utilitzem a TMB, val a dir que les línies d’Horta continuen perdent passatge any rere any (més de 2,5 milions de validacions menys el 2011 que el 2010 en termes absoluts, tot i que pressupostàriament —ja ajustat a la realitat de la reducció de la mobilitat causada per la crisi— són 1,2 milions menys).

— En aquest sentit, l’exercici que hem fet ha estat reduir el cost per quilòmetre, minimitzant l’impacte de cara a l’usuari. En aquest exercici ens hem superat tant contra el cost real del 2010 com el pressupostat per al 2011. En aquesta acció ens ha ajudat profundament el boom turístic de la ciutat, tant a través del Barcelona Bus Turístic, que un any més arriba a marcar un rècord de viatgers i ingressos (amb competència legal al carrer), com en les línies d’Horta que són també conegudes i utilitzades pels viatgers turistes (línia 24, línia 116, etc.). Encara sort!

— Dins d’aquesta línia d’eficiència, hem anat superant-nos en aquells indicadors purs d’explotació que mesuren el grau de compliment dels horaris, sigui per interval o sigui per hora de pas (regularitat i puntualitat), amb les millors xifres dels últims tres anys (84,08% i 73,04% respectivament). Encara podem fer millor les coses i, per tant, anirem afinant a l’hora de construir horaris i de fer-ne el seguiment posterior.

"Hem millorat de manera rotunda els accidents. Hem passat de 139 accidents per milió de quilòmetres del 2010, a 118."

— Un altre aspecte on hem millorat de manera rotunda ha estat els accidents. Hem passat de 139 accidents per milió de quilòmetres del 2010, a 118. En això ens han ajudat diferents elements: el volum de trànsit general s’ha anat reduint (fruit de la crisi), les obres interminables s’han anat concloent (les que no han quedat aturades), les modificacions de les línies per obres o esdeveniments cada cop s’ha fet amb més antelació i amb més participació de tots per trobar les millors alternatives i, en definitiva, els que esteu al volant cada dia encara poseu més sentits i atenció (si és que això és humanament possible). Enhorabona!

— El quilòmetre avaria és un dels indicadors pel qual sempre podem treure pit des d’Horta. Tradicionalment tenim el millor quilòmetre avaria de TB i aquest any no ha estat menys: 4.011 km/av. En aquest aspecte, val a dir que no ens han ajudat els diferents moviments de flota amb més anys d’antiguitat que hem portat a Horta (sèrie 78A, sèrie 79A i sèrie 28), a canvi de donar de baixa la sèrie 82xx i alguns altres cotxes amb molts anys, però com sempre, la predisposició i el bon treball dels qui esteu al taller fan possible que mantinguem el cap ben alt on anem de la Companyia.

També ens ha ajudat a organitzar millor la feina l’increment d’avisos T1 que s’ha produït en el darrer trimestre de l’any (a través dels comandaments de Material Mòbil destacats al CRT fruit del projecte ROMMI, juntament amb els comandaments d’explotació i la comunicació inicial feta per la radio pel conductor). Un T1 es produeix quan el personal de conducció que detecta una anomalia al vehicle la comunica al CRT, i el CRT la grava com a T1. Aquest fet permet que quan el vehicle entra per horari al CON, el taller ja està preparat per resoldre la incidència sense haver d’esperar ni materials ni distribució de feines.

— Un any més, en la lluita contra el frau ens n’hem sortit magníficament tant per donar compliment sobrat al pressupost d’inspeccions com pel resultat de l’enquesta anual de frau observat, que recull valors mai vistos des que fem aquesta enquesta: 2,15% (l’any passat va ser del 3,20%).

— I per últim, l’assignatura que sempre hem tingut pendent a Horta, la de reduir l’absentisme. Al final del 2011 hem aconseguit baixar una mica més de mig punt l’absentisme respecte al desembre de l’any anterior. La veritat es que tot i haver assolit l’objectiu fixat a la Comissió Paritària, tenim molt camp de millora, especialment si veient com s’està patint per la feina al nostre entorn. Es per això que assolir a Horta un 8,66% d’absentisme no ens ha d’enorgullir sinó més aviat al contrari.

"Barcelona Bus Turístic ha incrementat en gairebé un 9% els passatgers transportats"

Fins a finals d’any, hem tingut un 2011 prou equilibrat, amb feina per a tothom gràcies al magnífic resultat del Barcelona Bus Turístic, que ha pogut aprofitar el boom de la ciutat i ha incrementat en gairebé un 9% els passatgers transportats, en què ha passat de prop d’1.838.950 passatgers el 2010 a més de 2.016.992 passatgers el 2011. Aquest increment de demanda ha fet que haguéssim d’incrementar l’oferta final en un 15,57% respecte a l’any 2010. Tot això no hagués estat possible sense la col·laboració i la flexibilitat de tots a l’hora de tirar endavant el servei diàriament.

Com sempre, hem pogut gaudir i participar de diverses celebracions populars a través dels serveis especials per a cavalcades de Reis, rues del Barça (Lliga i Champions) i del Sabadell (ascens a 2a A)…i esperem poder seguir aportant-los!

També en aquest any passat hem donat continuïtat al concurs de dibuix infantil, que ja va per la seva tercera edició. Hem obtingut una postal de Nadal digna de la nostra empresa, possiblement la darrera en paper com la coneixem avui en dia. Igualment, aprofitant que durant la jornada de portes obertes de novembre del 2010 es varen fer fotos, vàrem organitzar una exposició fotogràfica que pretenia recollir instants viscuts en aquella enyorada jornada. Algun dia tornarem a organitzar-ne una altra.

No podem fer balanç sense recordar totes les persones que han passat per Horta i, ja sigui perquè s’han jubilat completament o perquè han promocionat a diferents posicions, ens han deixat en molt bona posició. A l’efecte de promoció, en destaquem els següents:

Bernardino Sousa (mecànic), Sergio Pellicer (mecànic), Albert Cristau (conductor), Núria Massana (RTO), David Bachero (RTO), Esther Vázquez (tècnic polivalent del Triangle), José Antonio Jiménez (tècnic polivalent), Antonio Cañadas (agent de CON), José Luís García Barreiro (conductor), Faustino Blanco (CGOL) i Antonio Fornieles (cap de torn). En fi, és tot un orgull que puguem aportar bona gent des d’Horta. Enhorabona a tots!

La darrera bona notícia que arriba just abans de tancar aquest article: a l’onada de novembre de 2011 de l’enquesta de percepció del client d’Horta hem tornat a superar el llindar de l’anterior, febrer 2011–que ja era el més alt que mai hem
tingut–:

— ISC: novembre ’11: 72,2 / febrer’11: 71,9. Respecte a la nota que objectivament teníem pel servei que oferim.

— EPC: novembre ’11: 7,57 / febrer’11: 7,37. Respecte a la nota que ens donen els nostres usuaris quan li hem preguntat per la feina ben feta.

Ara ens toca gestionar uns anys amb menys recursos que fins ara, fet que ens obliga a ser més imaginatius, col·laboradors, comprensius i participatius pel bé de tots plegats. Tots podem aportar alguna cosa amb la nostra actuació diària, començant per apagar el llum quan no el necessitem (els que estem a oficines) o conduint de manera –“eco”–, més eficient quan estem al carrer. En fi, com fa uns anys vèiem a la tele en boca d’un superheroi: «els petits canvis son poderosos», i nosaltres hi afegim: tots junts podem aconseguir-ho.

Acabàvem l’any passat pensant en els reptes de futur amb les dificultats i les traves que sempre sorgeixen i hem de continuar pensant-hi, ja que som una empresa referent en el sector en l’àmbit europeu (i mundial en determinats aspectes), i ho volem seguir sent. Estem gaudint d’un model d’empresa que cada cop es veu menys arreu del nostre entorn, i de vegades sembla que costa justificar-lo, però és el millor que podem oferir a la ciutat a la qual servim. És el que ens agradaria veure en el futur quan pensem com estan les coses al nostre voltant. A les nostres mans està.

CON Horta / Pep Herrero
CON Horta / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Llocs
Servei
Bus
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB